لیست محصولات
۰۹۳۶ ۹۳۵ ۹۸۷۳
آشنایی صفر تا صد کار در چاپخانه

کار در چاپخانه و باید ها و نباید های آن

چاپخانه به محلی گفته می شود که در آن به چاپ نوشته و تصویر پرداخته می شود. اولین گام در راه اندازی شغل چاپخانه نوشتن طرح تجاری است.

arvan logo

تیم آروان

4 دقیقه

.

1403/7/13

.

فاکتور

مدت مطالعه : 4 دقیقه

1403/7/13

فاکتور

شغل چاپخانه از مشاغل خاص و جذاب در جامعه بوده که با چاپ محصولات اعم از نوشته ها، تصاویر، ابزارهای تبلیغاتی و غیره سروکار دارد. برخلاف باور عموم نمی توان تنها با تهیه یک دستگاه چاپ و مقداری متریال اولیه به راه اندازی چاپخانه پرداخت؛ چرا که این حوزه کاری نیازمند دانش کافی در این زمینه، تجربه، مهارت و همچنین سرمایه کافی برای این کار است و در برخی زمینه ها لازم است از چندین دستگاه چاپ برای این کار استفاده شود که از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند.

 در شغل چاپخانه معمولاً خدمات متنوعی ارائه می شود که از جمله آنها می توان به چاپ کتاب، چاپ تمبر، چاپ پاکت نامه، چاپ سرنسخه، چاپ روی محصول، چاپ سربرگ، چاپ لیبل، چاپ تراکت، چاپ بنر، چاپ برچسب و غیره اشاره کرد.  چنان چه علاقه مند به حوزه کاری چاپ هستید و قصد راه اندازی چاپخانه را دارید توصیه می کنیم تا آخر این مطلب ما را همراهی نمایید.

شغل چاپخانه

شغل چاپخانه

معرفی چاپخانه

چاپخانه در واقع به مکانی گفته می شود که در آن به چاپ نوشته و تصویر پرداخته می شود. همچنین در فرایند چاپ مجموعه ای از واژگان، تصاویر و غیره بر روی سطوح مشخصی از جنس کاغذ، پلاستیک و مقوا گردآوری می شوند که می توان این مجموعه را عیناً بر روی سطوح دیگر نیز تکرار کرد. در رابطه با تاریخچه چاپ در ایران می توان گفت که این موضوع به پیش از میلاد مسیح و به دوره هخامنشیان برمی گردد که در آن از چاپ برای تأیید فرمان ها و احکام حکومتی استفاده می شد.

برای اولین بار در دوره سلطنت گیخاتوخان مغول و در اواخر قرن هفتم هجری از واژه چاپ در زبان فارسی استفاده می شد. در این دوره پول های کاغذی با عنوان چاو در دسترس بودند که در ساخت آنها از فرایند چاپ استفاده می شد. در شغل چاپخانه از تجهیزات مختلف و پیشرفته ای در زمینه چاپ استفاده می گردد و دستگاه های بکار رفته در آن از تنوع بالایی برخوردار هستند. این دستگاه ها همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی دستخوش تغییرات زیادی شده اند تا آنجا که امروزه از این دستگاه ها می توان برای چاپ محصولات در تیراژ و کیفیت بالا استفاده کرد.

از جمله دستگاه هایی که کاربرد فراوانی در این زمینه دارند و به صورت گسترده در فرایند چاپ مورد استفاده قرار می گیرند می توان به دستگاه چاپ‌ دستی، چاپ فلکس، چاپ سیلک، چاپ ملخی، چاپ آفست و چاپ دیجیتال اشاره کرد. از دستگاه چاپ آفست در چاپخانه ها برای چاپ محصولات با تیراژ بالا استفاده می شود. دستگاه های چاپ دیجیتال نیز در زمینه چاپ محصولات با کیفیت بالا و تیراژ پایین کاربرد دارند. از چاپ های فلکسو و هلیوگراور نیز برای چاپ در حوزه بسته بندی استفاده می شود.

مراحل راه اندازی شغل چاپخانه

اگر علاقه مند به حوزه چاپ و کار در چاپخانه هستید و قصد دارید چاپخانه مورد نظر خود راه اندازی نمایید، لازم است یک سری مراحل در این زمینه را طی کنید که در ادامه به معرفی این مراحل به صورت گام به گام خواهیم پرداخت.

راه اندازی شغل چاپخانه

راه اندازی شغل چاپخانه

نوشتن طرح تجاری در راه اندازی شغل چاپخانه

اولین گام در راه اندازی شغل چاپخانه که از اهمیت بالایی نیز برخوردار بوده نوشتن یک طرح تجاری در رابطه با برنامه کاری پیش روست که از ضروریات یک پروژه کاری موفق و آینده دار خواهد بود. ارائه طرح جامع تجاری به علاقه مندان این حوزه کمک می کند تا با پیش نیازهای راه اندازی چاپخانه بهتر آشنا شوند و در صورت وجود موانع در مسیر اجرا، آنها را در اسرع وقت برطرف نمایند. همچنین از طریق این طرح می توان ریسک های احتمالی در پروژه را تشخیص داد و راه حل هایی برای عبور از آنها را فراهم کرد.

محصول پیشنهادی: چاپ فاکتور رسمی 

ایجاد حساب بانکی در راه اندازی شغل چاپخانه

بعد از ارائه طرح تجاری نوبت به ایجاد حساب بانکی می رسد که از ضروریات فرایند راه اندازی شغل چاپخانه است. برای این کار لازم است یک حساب بانکی و اعتباری برای حفاظت از دارایی های چاپخانه افتتاح شود و لازم است این حساب جدا از حساب های شخصی باشد؛ چرا که در صورت ترکیب حساب های شخصی و تجاری و ایجاد هرگونه مشکل در حوزه کاری چاپخانه، دارایی های شما در معرض خطر قرار می گیرد.

پیدا کردن مغازه مناسب برای چاپخانه

پس از نوشتن طرح تجاری و ایجاد حساب بانکی نوبت به پیدا کردن مغازه مناسب برای چاپخانه می رسد. این مغازه هم از نظر مساحت و هم از نظر موقعیت مکانی لازم است متناسب با حوزه کاری چاپخانه باشد تا به پیشبرد اهداف و رونق هر چه بهتر آن کمک کند. به عنوان مثال بهتر است این مغازه در حوالی ادارات، سازمان های دولتی، دفاتر شخصی، بانک ها و غیره راه اندازی شود که از مشتریان همیشگی چاپ بنر و غیره هستند.    

خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای راه اندازی شغل چاپخانه

پس از پیدا کردن مغازه جهت راه اندازی چاپخانه نوبت به خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای این کار می رسد که لازم است بر اساس نیاز کاری و حوزه چاپ انتخاب شوند. پس در ابتدا لازم است حوزه چاپ مشخص گردد و سپس بر اساس آن دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز برای این کار خریداری کردند. در چاپخانه ها معمولاً از تجهیزات متنوعی استفاده می شود که تهیه همه آنها می تواند با صرف هزینه های بالا همراه باشد. پس در راه اندازی شغل چاپخانه می توان با تهیه حداقل تجهیزات از هزینه های اضافی به بار آمده جلوگیری کرد.

 از حداقل دستگاه ها و امکانات مورد نیاز برای راه اندازی شغل چاپخانه می توان به ماشین پرفراژ، ماشین مفتول ‌دوزی، ماشین چاپ نیم ورقی اتوماتیک، ماشین برش نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک، لوازم حروف چینی و فرم‌ بندی اشاره کرد. البته متقاضیان در کنار تأمین بودجه برای تهیه این تجهیزات لازم است شناخت کافی از کارکرد آنها داشته باشند تا بر اساس آن دستگاه های مورد نیاز خود را انتخاب نمایند. علاوه بر آن دستگاه های مورد استفاده برای این کار لازم است از کارایی و دوام بالا برخوردار باشند تا بتوان برای مدت زمان طولانی از آنها استفاده کرد. 

محصول پیشنهادی: چاپ لیبل دایره

دریافت جواز کسب چاپخانه

هر کسب و کاری برای شروع فعالیت رسمی و قانونی خود نیاز به دریافت جواز کسب دارد که حوزه کاری چاپخانه نیز از این قضیه مستثنی نیست. افرادی که قصد راه اندازی چاپخانه را دارند برای شروع فعالیت خود لازم است به اخذ مجوز چاپ اقدام نمایند. از جمله شرایط لازم و ضروری برای دریافت مجوز چاپ و راه اندازی شغل چاپخانه می توان به یک سال سابقه تحصیلی در رشته‌ های مرتبط با حوزه چاپ، ۱۰ سال سابقه کار در امور مرتبط با چاپ، ۵ سال سابقه کار در چاپ سیلک و ۵ سال سابقه کار در حوزه لیتوگرافی اشاره کرد.

مدارک مورد نیاز برای این کار و سوابق تحصیلی متقاضیان برای راه اندازی شغل چاپخانه از طریق یک شورا متشکل از مدیر کل چاپ و نشر و کارشناسان مجرب در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرند. در صورت تأیید مدارک اولیه از طرف شورا متقاضی می بایست دیگر مدارک مورد نیاز برای این کار که شامل کپی شناسنامه (تمام صفحات)، کپی کارت پایان خدمت، کپی آخرین مدرک تحصیلی، فرم درخواست، گواهی عدم سوء پیشینه و ۸ قطعه عکس سه در چهار می شود جهت اخذ مجوز تهیه نماید. در کنار دانش کافی در زمینه چاپ لازم است متقاضیان از تجربه عملی در این حوزه نیز برخوردار باشند که این موضوع به پی برد فرایند کاری آنها در اخذ مجوز و راه اندازی چاپخانه کمک زیادی می کند.

تهیه نرم افزار حسابداری چاپخانه

پس از تهیه مغازه برای راه اندازی شغل چاپخانه و اخذ مجوزهای رسمی برای این کار نوبت به تهیه نرم افزار حسابداری می رسد که نقش مهمی در روند کاری چاپخانه دارد. از طریق این نرم افزار می توان امورات مالی چاپخانه را به صورت دقیق و همراه با جزئیات ثبت کرد که این کار به توسعه و رونق حوزه کاری کمک زیادی می کند. همچنین از طریق این نرم افزار می توان به سوابق خرید مشتریان دست یافت و تخفیفاتی را نیز برای آنها در نظر گرفت.

به گفته وب سایت چاپخانه تهران دستگاه های چاپ سیلک دستی را میتوانید با قیمت تقریبی ده میلیون تومان تهیه کنید که البته بعد از پیشرفت کار خود میتوانید از دستگاه های سیلک نیمه اتوماتیک و اتوماتیک استفاده کنید که نهایتا تا صد میلیون تومان قیمت دارند.

مزایا و معایب راه اندازی شغل چاپخانه

متقاضیان قبل از راه اندازی چاپخانه جهت پیشرفت در این حوزه کاری و جلوگیری از مشکلات احتمالی در این زمینه لازم است با مزایا و معایب آن آشنا شوند و سپس بر اساس این موارد نسبت به راه اندازی این حوزه کاری اقدام نمایند. از مزایای راه اندازی شغل چاپخانه می توان به سودآوری بالا و مناسب آن در مقایسه با دیگر حوزه های کاری اشاره کرد. ایام سیاسی و انتخاباتی از جمله ایامی است که افراد فعال در این حوزه کاری می توانند به سودآوری بالایی در حوزه چاپ دست یابند. تنوع بالای خدمات در چاپخانه که شامل خدمات فرهنگی، اقتصادی و غیره می شود از دیگر مزایای راه اندازی شغل چاپخانه بوده که باعث می شود افراد فعال در این حوزه همواره سفارشی برای انجام دادن داشته باشند.

چاپخانه یک شغل فصلی نبوده و امکان رسیدگی به سفارش ها در تمام فصول و ایام سال وجود دارد و همین موضوع نیز از مزایای آن به شمار می رود. از معایب حوزه کاری چاپخانه نیز می توان به قیمت بالای دستگاه های مورد استفاده در آن اشاره کرد که باعث می شود سرمایه اولیه بالایی برای راه اندازی آن نیاز باشد. علاوه بر آن هزینه تعمیر و شارژ این دستگاه ها بالا بوده که همین موضوع نیز باعث بالا رفتن هزینه های جانبی در این حوزه شغلی می شود. همچنین رقابت در این حوزه کاری بالاست و برای دستیابی به فروش بیشتر نیاز به بازیابی بهتر است. در آخر این حوزه کاری نیاز به نظارت و مدیریت مستمر و دائمی دارد.

محصول پیشنهادی: چاپ تراکت گلاسه

نکات مهم در راه اندازی شغل چاپخانه

قبل از راه اندازی چاپخانه لازم است به یک سری نکات و فاکتورها توجه شود که در این بخش به بررسی آنها می پردازیم. اولین نکته در راه اندازی این شغل داشتن دانش و اطلاعات کافی در این زمینه بوده که از طریق تحصیل در رشته های مرتبط با این حوزه کاری میسر خواهد بود. نکته دوم در راه اندازی این شغل داشتن تجربه و مهارت کاری بوده که هر چه تجربه افراد در زمینه چاپ و کار با دستگاه ها بیشتر باشد احتمال موفقیت آنها در حوزه کاری مورد نظر بیشتر خواهد بود.

همچنین علایق افراد نسبت به شغل چاپخانه و میزان پشتکار آنها در تداوم بخشیدن به این کار تأثیر زیادی بر موفقیت آن ها در این حوزه کاری دارد که لازم است به این موارد نیز توجه ویژه شود. استفاده از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته و با کیفیت در این شغل می تواند بر تنوع خدمات ارائه شده و نتیجه نهایی چاپ تأثیر زیادی داشته باشد که لازم است به این موضوع نیز توجه کافی شود. از دیگر نکات مهم در راه اندازی شغل چاپخانه استفاده از نیروهای اجرایی توانمند و باتجربه در بخش های مختلف آن بوده که تأثیر زیادی بر کیفیت خدمات ارائه شده در این زمینه شغلی دارد.

 استفاده از افراد خلاق، کاربلد و باتجربه در تمامی بخش های اجرایی چاپ آروان به پیشبرد هر چه بهتر اهداف کاری کمک زیادی می کند. در کنار این موارد بازاریابی شغلی از اهمیت بالایی به ویژه در حوزه چاپ برخوردار بوده که لازم است برای این کار از افراد بازاریاب و آشنا با این حوزه کاری استفاده شود. هر چه بازاریابی صورت گرفته برای این کار حرفه ای تر باشد آمار فروش این زمینه شغلی نیز بالاتر خواهد بود.

راه اندازی چاپخانه

راه اندازی چاپخانه

محصول پیشنهادی: چاپ قبض رسید

هزینه ‌های راه اندازی شغل چاپخانه

یکی از فاکتورهای مهم در راه اندازی چاپخانه توجه به هزینه های اجرایی بوده که به سه دسته هزینه‌ های اولیه راه اندازی، هزینه ‌های جاری راه اندازی و هزینه های پیش بینی نشده تقسیم بندی می شوند. توجه به این هزینه ها به مدیریت فرایند اجرایی و تصمیم نهایی شما برای راه اندازی این زمینه شغلی کمک زیادی می کند. در ادامه به صورت جداگانه به بررسی هر کدام از این هزینه ها خواهیم پرداخت که به صورت زیر است:

هزینه‌ های اولیه راه اندازی شغل چاپخانه

هزینه های اولیه راه اندازی چاپخانه در واقع هزینه هایی هستند که صرف تهیه دستگاه ها، لوازم، دکوراسیون، قفسه ها و غیره می گردند که مقدار آنها تا حد زیادی بستگی به زمینه کاری شما در حوزه چاپ و تنوع خدمات ارائه شده در آن دارد.  این هزینه ها صرفاً مربوط به شروع کار بوده و بعد از آن و در خلال فرایند کاری دیگر نیازی به تکرار مجدد آنها نیست. البته برای شروع کار نیز لازم است مقداری متریال اولیه مانند کاغذ، جوهر و غیره نیز خریداری گردد که می توان آنها را در دسته هزینه های اولیه راه اندازی نیز جای داد. هزینه رهن در صورتی که مغازه از خودتان نباشد از دیگر هزینه های اولیه برای شروع کار شغل چاپخانه است.   

هزینه ‌های جاری راه اندازی شغل چاپخانه

از دیگر هزینه های اجرایی در شغل چاپخانه می توان به هزینه های جاری اشاره کرد که لازم است به صورت مداوم و ماهانه پرداخت شوند. از جمله این هزینه ها می توان به تهیه متریال مورد نیاز برای چاپ در طول یک ماه، هزینه قبوض آب و برق، دستمزد کارکنان، هزینه اجاره ماهیانه، هزینه نظافت، هزینه شارژ لوازم مصرفی و غیره اشاره کرد. البته لازم است به این موارد هزینه افزایش قیمت متریال مصرفی و افزایش دستمزد کارکنان به دلیل تورم را نیز اضافه کرد. 

هزینه های پیش بینی نشده چاپخانه

از دیگر هزینه های مورد نیاز برای راه اندازی شغل چاپخانه می توان به هزینه های غیرقابل پیش بینی اشاره کرد. این هزینه ها همان طور که از عنوان آنها پیداست به طور دقیق قابل پیش بینی نیستند و لازم است مبلغی از بودجه راه اندازی به آنها اختصاص داده شود. خرابی تجهیزات و دستگاه ها که نیاز به تعمیر و تعویض خواهند داشت و همچنین آسیب های وارده به محیط کار و نیروهای اجرایی از جمله مواردی است که شامل هزینه های غیرقابل پیش بینی می شوند. این هزینه ها اهمیت بالایی در روند کاری شغل چاپخانه دارند و عدم تخصیص بودجه به آنها می تواند با اختلال در فرایند اجرایی و حتی تعطیلی چاپخانه همراه باشد. 

 

اشتراک مقاله

در تماس باش

الهام بخش طراحی، نکات تجاری و پیشنهادهای ویژه را مستقیماً با محصول ما به صندوق ورودی خود دریافت کنید، هر دو هفته یکبار.

عضویت

مقالات مرتبط

آشنایی_صفر_تا_صد_کار_در_چاپخانه

مقاله

کار در چاپخانه و باید ها و نباید های آن

چاپخانه به محلی گفته می شود که در آن به چاپ نوشته و تصویر پرداخته می شود. اولین گام در راه اندازی شغل چاپخانه نوشتن طرح تجاری است.

1403/7/13 / 4 دقیقه مطالعه

see product
با_6_تا_از_بهترین_دستگاه_های_چاپ_کارت_ویزیت_آشنا_شوید

مقاله

بهترین دستگاه های چاپ کارت ویزیت کدامند؟

دستگاه چاپ کارت ویزیت برای دستیابی به یک کارت ویزیت با کیفیت موثر است. میزان جذابیت و گیرایی کارت ویزیت با کیفیت آن تعیین می شود.

1403/7/13 / 4 دقیقه مطالعه

see product
معرفی_5_لیبل_پشت_چسب_دار_و_سایزهای_مختلف_آن

مقاله

انواع لیبل پشت چسب دار و سایزهای مختلف آن

برچسب هایی که بر روی کالاها چسبانده می شوند می توانند حاوی اطلاعات مهمی درباره محصول باشند. انواع لیبل پشت چسبدار را در این مقاله ...

1403/5/26 / 5 دقیقه مطالعه

see product
مهم_ترین_نکات_برای_نوشتن_فاکتور_دستی

مقاله

مهم ترین نکات برای نوشتن فاکتور دستی

فاکتور دستی در واقع یک سند معتبر است که از آن برای بیان جزئیات فروش یک محصول یا ارائه خدمات استفاده می شود.

1403/7/6 / 3 دقیقه مطالعه

see product

ایمیل خود را وارد کنید تا از تازه ترین محصولات و اخبار با خبر شوید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.